SKSI informuje
Newsletter SKSI
Tlačové správy SKSI
SKSI v médiách
Poskytovanie informácií
Publikácie
Časopis Projekt - Stavba: archív
Inžinierske informácie
Ostatné poplatky SKSI
Tlačivá
Videá z webinárov SKSI
Občianske združenie Tehlička
Rôzne
> Neprehliadnite - užitočné informácie > SKSI informuje > SKSI a program Leonardo da Vinci
Projekt Leonadro da Vinci – Projekt celoživotného vzdelávania v oblasti "brownfields"
Tento projekt programu Leonardo da Vinci sa zaoberá celoživotným vzdelávaním v oblasti brownfields. Zakladateľom programu je Technická univerzita - Fakulta stavební Vysoké školy Báňské v Ostrave (VŠB-TU Ostrava), ktorá si vybrala ďalších 8 partnerov z oblasti vzdelávania z Česka, Slovenska, Anglicka, Nemecka a Poľska (napr. ČKAIT, Stavebná fakulta Glivice, Spectra centrum excelencie pri FA STU, Univerzita Nottingham a SKSI). Koordinátorom projektu je Jiřina Bergatt Jackson (IURS, Praha).
Hlavným cieľom projektu je získavanie know-how o celoživotnom vzdelávaní v oblasti "brownfields", t.z. riešenie zchátralých pozemkov a budov najmä v mestách, ktorých je najmä v stredoeurópskych mestách veľa. Európska únia sa rozhodla práve tieto projekty financovať, resp. prispievať predovšetkým prístupovým krajinám v tejto oblasti. Jednotlivé krajiny majú veľký záujem získať tieto prostriedky nielen na zlepšenie životného prostredia, a elimináciou zchátralých pozemkov a budov poklesnú veľké náklady samospráv a v konečnom dôsledku i vlád jednotlivých krajín.
Preto je potrebné naučiť profesionálnych odborníkov a získať pre nich know-how, ako riešiť problematiku brownfields v mestách a v regiónoch. Tento know-how bol vyvinutý v niektorých krajinách a je potrebné ho diseminovať (rozširovať) nielen v pôvodných krajinách EÚ, ale hlavne v nových členských krajinách. Tento projekt nie je ziskový. Česká národná agentúra Leonardo da Vinci schválila tento projekt v novembri 2004, a SKSI ako jeden z partnerov obdržala finančný grant; a vloží do projektu finančné prostriedky, prácu a iné náklady. SKSI má záujem získať pre svoju členskú základňu tento know-how, na základe čoho bude môcť Slovensko v rámci štrukturálnych fondov do roka 2006 čerpať finančné prostriedky.
Pilotný Projekt Programu Leonardo da Vinci
PROJEKT CELOŽIVOTNÉHO VZDELÁVANIA V OBLASTI BROWNFIELDS
CZ/04/B/F/PP-168014
Predstavenie projektu:
Väčšina miest východnej a strednej Európy vďaka svojej minulosti a prechodu na tržnú ekonomiku nesie obzvlášť veľké bremeno v podobe nevyužívaných pozemkov a brownfields. Tieto pozemky reprezentujú „dieru“ v štruktúre mesta so zjavnými stratami v ekonomickej výkonnosti, sociálnej kohézii a kvalite života; zároveň sa buduje nová zástavba na poľnohospodárskej pôde (greenfields – zelené lúky), aj keď by mohla byť umiestená na pretvorených pozemkoch brownfields. Región východnej a strednej Európy nie je vybavený na to, aby mohol skúmať riešenia, ktoré by mohli v dlhšom časovom horizonte znížiť celkovú ekonomickú výkonnosť regiónu a obmedziť jeho ekonomickú konkurencieschopnosť. Tieto regióny sa musia učiť z už existujúcich európskych skúseností (ktoré sú možno o 10-15 rokov popredu pred skúsenosťami regiónu), v otázkach týkajúcich sa brownfields a udržateľného rozvoja.
Jednou z hlavných bariér pri obnove východnej a strednej Európy (čo už odhalili projekty CABERNET, RESCUE a WELCOME) sa zdá byť nedostatok znalostí a vzdelania investorov. Čo sa týka technickej stránky regenerácie brownfields, tak nielen verejnému, ale aj súkromnému sektoru chýbajú nepostrádateľné znalosti o probléme a tiež jazykové schopnosti nutné pre prístup k vedomostiam, pretože najväčší počet výskumov, ktoré sa zaoberajú touto problematikou sa vykonáva prevažne v USA a západnej Európe, kde hlavnú úlohu po určitú dobu hrala environmentálna legislatíva a dopyt po voľných plochách v meste. Je teda zjavné, že vo východnej a strednej Európe existuje potreba vzdelávať sa v národných jazykoch na všetkých úrovniach.
Navzdory tejto potrebe, v súčasnej dobe takmer neexistujú ani kurzy, ktoré poskytujú zmienený typ vzdelávania v stredoeurópskom regióne, alebo v ďalších častiach EU, ani sústredené schopnosti vytvoriť ich . Situácia je takáto jednak preto, že problematika brownfields je príliš multi-disciplinárna (označenie, vyčistenie, výstavba, sociálne záležitosti atď.), ale tiež z toho dôvodu, že tu v súčasnosti nie je žiadny odborný orgán nebo vyššia vzdelávacia inštitúcia pripravená vyučovať integrované medzi-oblastné a medzi-odborové prístupy, ktoré sú potrebné. V kontexte strednej Európy tieto vedomosti naozaj chýbajú. Preto profesionáli a iní učitelia potrebujú materiály a skúsenosti skôr, ako môžu začať učiť druhých niečo, čo chýba aj tradičným krajinám EU vo forme premysleného multi-disciplinárneho učebného predmetu.
Predpokladáme, že spoluprácou na tomto pilotnom projekte bude možné dosiahnuť niekoľko cieľov:
- miestni partneri získajú produkty o opätovnom využití brownfields, ktoré môžu ďalej rozširovať
- partneri zvonka tohto regiónu získajú produkty, ktoré sú:
- vhodné pre ich vlastné využitie
- vhodné pre ich aplikáciu na iných diseminačných projektoch
- budú vytvorené všeobecne použiteľné produkty, ktoré budú prenosné do iných európskych zemí.
Vzdelávacie balíčky, ktoré vytvoril projekt LEPOB sa budú zaoberať brownfields na základoch medzi - tematických a medziodborových a budú upravené tak, aby vyhovovali stredoeurópskemu rázu, formátom aj súvislostiam. Produkty v prvom rade urýchlia priame znalosti autorizovaných odborníkov, ktorí pracujú na najrôznejších postoch – ako konzultanti, štátni zamestnanci, zamestnanci miestnych samospráv, kompetentných orgánov a politici. Títo odborníci môžu na svojich priamych pozíciách využívať a uplatňovať získané znalosti. Chceme dodať chýbajúcu odbornosť čo najrýchlejšie, najpresnejšie a najefektívnejšie, pretože veríme, že prenos odborných znalostí zo západnej Európy môže poskytnúť obojstranne prospešné diskusie pre objavovanie a riešenie problémov brownfields, charakteristických pre strednú Európu.
Výsledky projektu využijú predovšetkým títo užívatelia:
- Profesionáli, ktorí majú jazykové znalosti môžu využiť demonštračné kurzy a využiť získané znalosti ku zvýšeniu svojho uplatnenia v praxi.
-
Profesionáli a akademici sa môžu stať vyučujúcimi výsledkov kurzu v miestnych jazykoch. Tým, že zažiadajú o financovanie nových miestnych projektov, budú aktívne rozširovať výsledky projektu.
-
Profesionáli, ktorí nemajú jazykové znalosti sa budú podieľať na verziách kurzu v miestnych jazykoch využitím výsledkov projektu upravených do miestnych jazykov.
- Študenti sa môžu zapísať na miestny univerzitný kurz
- Všetci miestni investori budú mať možnosť využiť webovú stránku projektu LEBOP s možnosťou prepnúť do vlastnej jazykovej verzie stránok
Toto zvýši a zlepší spôsobilosť zúčastnených zemí vyporiadať sa s problémom brownfields a tiež vytvorí požadované kritické množstvo znalostí. Toto bude viesť ku zmenám a umožní zmeny stratégií, zmeny právneho rámca a vytvorenie nových nástrojov pre podporu riešenia brownfields.
Výsledky projektu:
-
Vytvoriť regionálne vzdelávanie v oblasti brownfields a referenčnú internetovú stránku. Prispôsobiť miestnu jazykovú verziu stránok, o ktorú sa budú starať miestni partneri.
- Zorganizovať národné semináre o brownfields na širokej inštitucionálnej základni, aby bolo možné zistiť mieru dostupných informácií v zemi.
- Zadovážiť všeobecné učebné produkty a príručku v spolupráci s najlepšou odbornosťou EU
- Demonštrovať originálne metódy učenia na stretnutiach organizovaných v spolupráci s miestnymi partnermi
- Vybrať učiteľov z účastníkov týchto demonštračných kurzov a organizovať pre vybraných učiteľov zvláštne tréningové schôdzky v angličtine
- Presunúť kurzy na miestnych partnerov – buď prostredníctvom vysokoškolákov, odborných asociácií a/alebo kompetentných orgánov
-
Rozširovať produkty prostredníctvom miestnych orgánov s využitím programov, ktoré by prilákali miestne vzdelávacie priority v štruktúrovanom financovaní a tak predĺžiť trvanie kurzu aj po skončení projektu.
-
Miestni partneri umiestnia príručku v miestnom jazyku na svoju webovú stránku a pripravia referenčnú stránku pre učebné materiály pre kurz v miestnom jazyku. O materiály na tento kurz by sa starali a využívali ich miestni partneri, ktorí žiadajú ďalšie financované programy. Z dlhodobého hľadiska by tieto materiály boli udržiavané príspevkami z dochádzky do kurzov.
-
Partneri budú žiadať miestnu akreditáciu pre verzie kurzu v miestnej jazykovej verzii, aby sa stala súčasťou miestneho pokračujúceho odborného vzdelávania.